søndag 27. september 2015

Maske av papir

Ideen var å lage en halvmaske av papir med pålimt dekor. Vel, utgangspunktet høres ganske så nøytralt ut, resultatet derimot. Fra en rask skisse til en slags psykedelisk meksikansk fuglemann med horn, nebb, bart og fippskjegg. Mye på en gang, ja, og da glemte jeg å nevne rosa og blå øyevipper med tilhørende grønn unibrow!

Dette skulle være et prosjekt for barn, men det ble kanskje litt for komplisert for det. Jeg får gå tilbake til halvmasken og lage en litt mer barnevennlig versjon senere! Framgangsmåten til denne masken kan man uansett bruke på andre masker, størrelsen og utformingen bestemmer man jo selv. Har forsøkt å vise prosessen steg for steg med bilder, men jeg trenger nok å utdype noe i tillegg.

Skal du lage en maske som følger ansiktets former må du gjøre plass til nesen, for øyne og munn er det bare å klippe hull. For å ha et utgangspunkt som er lett å jobbe med kan man lage en prøvemaske i papir. Da får man plassert nese, øyne og munn i forhold til eget ansikt, se bilde nummer tre (jeg ser virkelig ut som Hannibal Lecter her!). Etter noen modifikasjoner laget jeg en mal i papp slik at jeg enkelt kan lage masker uten å måtte gjenta kartleggingsprosessen på nytt.

Etter grunnformen var klar, var det å finne brukbare materialer. Til skjelettet valgte jeg en fotokartong (300 g) i en nøytral farge. Denne kartongen er fleksibel samtidig som den er sterk. Jeg valgte å bygge ut over øynene og nesen, delene limte jeg fast med tre-lim og papir med lim på baksiden (slik man bruker til å lukke pappesker). Dette er mer holdbart enn lim-stift og binder papir bedre. Kartongen må også kunne tåle litt bevegelse uten at alt faller fra hverandre. La dette tørke før du limer på dekoren. På baksiden kan du teipe området du har tenkt å lage hull for strikken (igjen er det snakk om holdbarhet, det er mindre risiko for at masken slites i stykker om du gjør dette!).

Dekoren er jo selvfølgelig belønningen for alt forarbeidet, her kan man virkelig slå seg løs! Jeg brukte farget papir, papp, garn, kroklisse, tøy og utklipp fra magasiner. Papiret i lettere kvalitet festet jeg med lim-stift, tre-lim er ganske fuktig og ville ha skapt et bølgete resultat. Alt det andre ble festet med tre-lim, spesielt tekstil og tykkere papir/papp har en tendens til å ikke holdes på plass med bare lim-stift. Til slutt er det bare å finne ei snor eller et strikk til å feste i hullene på sidene.

Ble litt overrasket over resultatet, hadde virkelig ikke forestilt meg dette før jeg begynte, ideer er virkelig bare et utgangspunkt! Masken ble til gjennom flere stadier og uttrykket kunne egentlig gått i mange retninger, det gikk fra "artig førr ongan" til "ups, dette ble til noe helt annet!" Uansett, finn ditt indre barn og lek deg fram til ei psykedelisk maske med fippskjegg!

































Ingen kommentarer: