fredag 14. november 2014

Flettet armbånd

 

Har skrevet om fletting før, da med oppskrift og hvordan man kan bli inspirert av kunst til nye fargekombinasjoner. Denne gangen blir det om hva man kan lage av et flettet bånd. Har lenge tenkt at bånd kunne brukes til ornamentering på plagg eller som hank til veske, dette blir vel en slags kombinasjon av de to, et armbånd er jo på en måte et ornamentalt klesplagg som ligner litt på en hank! 
 
Jeg laget det første eksemplaret som en bursdagsgave, det er ofte slik ideer klekkes ut og nye ting prøves ut! Da båndet var langt nok til to, fikk bursdagsgaven en tvilling. Det er ikke mye maskinsøm på armbåndet, det ville ha ødelagt det fine uttrykket til flettingen. Løsningen ble å montere flettebåndet på et stykke bomullsstoff for hånd, til slutt kom endestykker og en lås på plass. Resultatet ble slik jeg hadde håpet, det flettede båndet ble stabilisert av bomullsstoffet, låsen gjorde lukkingen enkel og proporsjonene passet godt.
 
Det blir definitivt flere slike armbånd, noe må jeg jo bruke den store haugen av flettede bånd på! Bildene av bursdagstvillingen har jeg tatt i mitt eget lille private fotostudio (bak gardinen på ei pute i sofaen), og håndmodellen ble kommandert hit og dit, puh, helt utslitt nå gitt!
 
 









Ingen kommentarer: