mandag 5. november 2012

Ei kake som funker

Dette er ei kake som jeg har bakt utallige ganger, og den har aldri sviktet meg! Opprinnelig er den ment for liten langpanne, men jeg har funnet ut at den blir like bra i rund springform og har forsket meg frem til riktig steketid. Oppskriften har også 50 gram mer sukker enn jeg bruker, men selvfølgelig, ønsker du en søtere kake er det bare å plusse på med det jeg har tatt bort!


Saftig sjokoladekake (opprinnelig het den "sjokoladebiter med nøtter")

150 g smør eller margarin
175 g sukker
2 egg
75 g hvetemel
50 g kakao
1 1/2 ts vaniljesukker
40 g hasselnøtter (valgfritt, den blir like god uten!)

Stekes på nederste rille i ovnen ved 175°C i 35 minutt

Smør/margarin og sukker røres hvitt og luftig. Eggene røres i ett om gangen. Bland mel, kakao og vaniljesukker med hakkede nøtter (nøttene kan sløyfes!) og rør godt i deigen (her bruker jeg å sikte melet og kakaoen i røra, av erfaring kan det bli litt klumpete hvis man ikke gjør dette).
Smør formen og fordel deigen i formen. Stek kaken på nederste rille i ovnen ved 175°C i 35 minutter (er du usikker på om den er ferdig, siden steke-effekten kan variere fra ovn til ovn, kan du stikke en strikkepinne i. Sitter deig fast bør den nok steke mer, når deigen slipper bør den taes ut straks!). La kaken avkjøles helt på en bakerist.
Kaken er god uten glasur eller annen pynt, men den opprinnelige oppskriften foreslår glasur og nøtter. Personlig har brukt å strø melis over, gjerne over en sjablong (alltid morsomt med et personlig motiv!).



(foto: Ingibiru)
Motivet her skulle være en pin-up eller en "rosablogger", tja, om det lignet det ene eller det andre, kaka  smakte godt! Figuren ble klippet ut som ei papirdukke og melisen ble drysset rundt, etterpå ble den løftet forsiktig av.


(foto: Ingibiru)
Her er motivet klippet inne i et A4-ark, og melisen siktet over



Ingen kommentarer: