torsdag 20. september 2012

Drama på kjøkkenet

I sommer fikk jeg anledning til å boltre meg i den for lengst glemte sjangeren "fotonovelle". Etter et gledelig gjensyn, slo det meg at tematikken ofte kretser rundt de mer følelsesladde og dramatiske aspektene ved et hverdagsliv. 

Nedenfor skal jeg presentere to forskjellige føljetonger, som begge oser av opprivende følelser og som tar for seg de store spørsmålene i livet. De er hentet fra norske ukeblad fra 1970-tallet (en antakelse på grunn av de trange skjortene og slengbuksene!).


(foto: Ingibiru)
Jeg begynner med et lite stemningsbilde fra kjøkkenet. Det ligger tydeligvis noe i luften her, noe usagt som får den unge kvinnen til å snurpe munnen sammen, vende seg bort og stryke meget bestemt på et klesplagg (som ligger oppå kjøkkenbordet intet mindre!). Den unge mannen prøver på en eller annen form for kommunikasjon, men får en "frossen skulder" (tror det var det riktige uttrykket, eller, er det kanskje kald skulder? Frossen skulder høres litt mer ut som et medisinsk uttrykk).


(foto: Ingibiru)
"Kjærlighetens barn". Bare tittelen innebærer masse potensielt drama! Ettersom jeg kan tyde, er dette fjerde episode og de medvirkende er blant annet Albert, Adriane, Ernst og Laura. Første side fremstiller et møte på en byggeplass (?) og scooteren er signalet om at de drar videre til et spisested.


(foto: Ingibiru)
De (Adriane og Albert) står og kliner på et hushjørne, de har kranglet om sitt alt for trange husvære, eller mangelen på sådan (litt vanskelig å tyde det her, men livet er vanskelig altså!). Så er vi plutselig i kjøkkenet, og her er ikke stemningen særlig god.


(foto: Ingibiru)
La oss zoome litt inn. På kjøkkenet står Laura og stryker Ernst sine skjorter, hun er sliten og trett. Her blir jeg en smule forvirret, hvem er hvem og hvem er egentlig kjærest med hvem? Uansett, Laura er virkelig sliten og meget fjern i blikket!


(foto: Ingibiru)
Ah, så dette er Ernst, broren, og Laura blir egentlig glad for å se ham!? Det var uansett det siste bildet fra denne føljetongen (fortsettelse i neste nummer, nei, ikke her, men muligens hvis man drar tilbake i tid, så ligger den og venter på oss!).




(foto: Ingibiru)
Neste godbit fra arkivet heter "Lise og Rolf", også her handler det om unge mennesker i etableringsfasen. Det ligger mye godt drama der tenker jeg!


(foto: Ingibiru)
Står Lise og klemmer på en annen mann enn Rolf? Nå ble jeg forvirret igjen!


(foto: Ingibiru)
Lise er jo høygravid, og her ligger hun på fødeklinikken. Selvfølgelig kverner de store spørsmålene rundt i hodet: hvordan skal fremtiden bli, hvordan skal de klare det?
  

(foto: Ingibiru)
Se her, en lykkelig slutt; Rolf omfavner Lise og de blir enige om at de begge må skjerpe seg! (Rolf har til og med kjøpt ei vekkerklokke, den er det ultimate beviset på at han er klar for å ta ansvar!). 


Drama, drama og atter drama, men så ender det godt da!


Ingen kommentarer: