mandag 23. april 2012

Fra Klimt til flette

I påsken har jeg alltid et eller annet håndarbeid med meg når jeg reiser bort. Så til forskjell fra det vanlige, som er strikking, ble det i år fletting. I stedet for å strikke et par lester eller votter, så ble det bånd, og ikke bare ett, men en hel haug!

Trådene ble målt opp dagen før jeg skulle dra, og jeg var ute etter fine fargesammensetninger. Tidligere hadde jeg allerede begynt på et bånd med inspirasjon fra et maleri av Gustav Klimt. Så hvorfor ikke gjøre hele påskeprosjektet om til et samarbeid mellom Klimt og meg?

Det er ikke helt lett å skulle tolke et helt maleri inn i et flettet bånd, så jeg tok utgangspunkt i detaljer og de store linjene. Kildematerialet var fjorårets kunstkalender fra AlphaEdition, de hadde gjengitt maleriene fint i ganske stort format.

Gustav Klimt (1862-1918) var en østerrisk kunstner innen art nouveau, og brukte symbolisme og det ornamentale i sine bilder. Jeg liker veldig godt kontrasten mellom menneskeskikkelsene og det ornamentale, det forsterker og fremhever. Noen av bildene minner meg om russiske ikoner der menneskeskikkelsene er omkranset av metall. Man får et ekstra fokus på ansikt og hender.

I bildene nedenfor har jeg lagt fletten og maleriet som er opphavet side om side. Har du lyst å vite hvordan man kan flette slike bånd, ta en titt her!


(foto: Ingibiru)
Her har vi alle båndene og kalenderen (jeg føler meg rik, en hel haug med bånd!). 


(foto: Ingibiru)
For enkelhets skyld skriver jeg bare de engelske titlene på maleriene (men jeg går ut fra at originaltitlene er på tysk). Dette er "A Field of Poppies" fra 1907. Det er i olje på lerret og måler 110x110 cm.



(foto: Ingibiru)
Her et nærbilde av fletten og maleriet.



(foto: Ingibiru)
Dette bildet i kalenderen er et utsnitt av maleriet "The Three Ages" fra 1905. Det er i olje på lerret og måler 180x180 cm. Jeg har sett hele verket, og i tillegg til disse to skikkelsene er det en eldre kvinne portrettert (å ha henne med i kalenderen ville kanskje ha forstyrret denne søte idyllen). Man kan ane det grå håret og en knoklete hånd til venstre i billedflaten.

 
(foto: Ingibiru)
Jeg forsøkte å plukke opp fargene fra håret og blomstene.


(foto: Ingibiru)
Dette maleriet er et portrett av Adele Bloch-Bauer fra 1907. Det er i olje på lerret, og måler 138x138cm.


(foto: Ingibiru)
Her et nærbilde av de detaljene i bildet jeg plukket ut som retningsgivende for fargene i fletten.




(foto: Ingibiru)
Her har vi det fantastiske og litt skumle maleriet "The Maiden" fra 1913. Det er i olje på lerret og måler 190x200 cm.



(foto: Ingibiru)
Her har jeg lagt fletten midt i mellom der jeg hentet fargene fra.



(foto: Ingibiru)
Her har vi "Fritza Riedler" i en fabelaktig kjole sittende i en like fabelaktig sofastol. Maleriet er i olje på lerret og måler 153x133 cm.


(foto: Ingibiru)
Igjen et nærbilde av fargeinspirasjonen.



(foto: Ingibiru)
Til slutt har vi "The Kiss" fra 1907-08. Det er i olje på lerret og måler 180x180 cm.



(foto: Ingibiru)
Fargekombinasjonen er for det meste hentet fra blomsterklyngene på den kyssedes kledning. Man ser jo bare kysset, bekledningen og bakgrunnen rammer det hele inn, litt sjablongaktig, men vakkert!


Ingen kommentarer: