fredag 14. oktober 2011

Isbading

Den gangen jeg mislyktes i mitt første forsøk på isbading, og heldigvis for det, en fireåring har kanskje viljen, men ikke vettet.

Situasjonen; det er kaldt, jeg har med meg en venninne og vi befinner oss på ei strand, nærmere bestemt ytre Senja. Hvem som hadde den opprinnelige ideen vet jeg ikke, men har en mistanke om at det var meg, jeg leder nemlig an.

Første hinder er glidelåsen i bobledressen, enten var det små klønete barnefingre eller glidelåsprodusentene på 1970-tallet som hadde gjort en dårlig jobb. Vi får nemlig ikke av oss klærne, og man kan da ikke bade med klærne på, det vet da alle! 

Mens vi står der og strever, kommer vår redningsmann. Nei, han skal ikke hjelpe oss med å bade, han skal redde oss fra vår barnslige logikk.

Det beste med denne scenen er det visuelle; redningsmannen er nærmere to meter høy (slik jeg husker det!), har enorme briller, stort afrohår (veldig populært på 70-tallet!), trange dongeribukser med sleng og trang boblejakke. Han har en meget tidsriktig stil, en ordentlig 70-tallskamerat!

Det som videre skjer videre (etter det uutslettelige inntrykket av stil!), er at han bærer oss begge samtidig, en under hver arm, hjem. Han stolte nok ikke på at en av oss alene kunne motstå fristelsen til å hoppe i havet.

Vel hjemme blir jeg mottatt av mamma, som resolutt putter meg i badekaret. Der fikk jeg altså bade til slutt!


                                                              (foto: Ingibiru)

Skulle gjerne ha hatt et bilde av hendelsen, det hadde vært fantastisk! Vi får klare oss med dette av nyere dato, som til gjengjeld viser omtrent samme "åsted"!

1 kommentar:

Ragnhild sa...

For en kjempefin header du har fått deg! Me laiki